Learning To Write Synthesis Texts

View in English

Volledige name: Learning to write synthesis texts. An investigation into effective didactics for learning to write and assess synthesis texts in secondary education.

Financieringsbureau: NWO – Dutch Research Council

Projectbeschrijving:

Dankzij de moderne media worden informatiebronnen steeds talrijker en toegankelijker en daarom zijn vaardigheden in het verwerven, analyseren en verwerken ervan essentieel voor leerlingen en studenten. Deze vaardigheden komen samen in het schrijven van een synthese: een tekst die informatie uit bronnen integreert en representeert. Deze schrijftaak wordt in het voortgezet onderwijs nog nauwelijks onderwezen, maar in het hoger en academisch onderwijs wordt van studenten verwacht dat zij in staat zijn syntheses te schrijven (papers, essay’s, etc.). Dit onderzoeksproject richt zich op het vinden van effectieve leeractiviteiten voor het aanleren van deze vaardigheden aan leerlingen in het voortgezet onderwijs, het ontwerpen van een leerprogramma gebaseerd op deze effectieve leeractiviteiten en het testen van het programma in de natuurlijke schoolomgeving. Ook onderzoeken we of de effectiviteit van het leerprogramma afhankelijk is van de schrijfprocesvoorkeur van leerlingen en of de beoordelingsvaardigheid voor deze teksten verbetert na een korte training waarin we een beoordelingsinstrument gebruiken met tekstschalen.

Projectleden:

• Liselore van Ockenburg