Stimulating Historical Reasoning in Inquiry-based Learning Lessons in Primary Education

View in English

Volledige name: Stimulating historical reasoning in Inquiry-based learning lessons in primary education: development and evaluation of a professional development programme for elementary school teachers.

Financieringsbureau:  NWO – Dutch Research Council

Projectbeschrijving:

Bij de didactiek van historisch redeneren vormen leerlingen zich door onderzoek een beeld van het verleden. In het voortgezet onderwijs is historisch redeneren stevig geworteld; in het basisonderwijs staat historisch redeneren in de kinderschoenen. In dit promotieonderzoek wordt een methodiek ontwikkeld waarmee basisschoolleraren met onderzoekend leren historische redeneervaardigheden bij leerlingen stimuleren. Tijdens een professionaliseringstraject leren basisschoolleraren om historisch te redeneren en dit in onderzoekend leren-lessen te bevorderen bij hun leerlingen. Met vragenlijsten en diepte-interviews worden veranderingen in kennis en overtuigingen gemeten. Met lesobservaties wordt in kaart gebracht hoe leraren historisch redeneren bij leerlingen stimuleren en in hoeverre leerlingen tot historisch redeneren komen.

Projectleden:

• Yolande Potjer, MA (PhD Researcher);